În 14 școli din județul Cluj există clase de elevi care vor fi nevoite să studieze în două schimburi, în anul școlar 2023-2024. La Florești nu mai există locuri în niciuna dintre școli.
Școlile din județul Cluj în care elevii studiază în două schimburi
Potrivit datelor primite de la IȘJ Cluj, în Cluj-Napoca, Florești și Câmpia Turzii există clase de elevi care studiază în două schimburi în anul școlar 2023-2024, fiindcă nu există suficiente locuri, însă cererea a fost mare:
UAT Cluj-Napoca
1. Colegiul Național „George Barițiu” Cluj-Napoca – Clasele a III-a și a IV-a
2. Colegiul Național „Gheorghe Șincai” Cluj-Napoca – 4 clase a III-a
3. Liceul de Coregrafie Și Artă Dramatică „Octavian Stroia” Cluj-Napoca – 5 clase de liceu
4. Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu„ Cluj-Napoca – 6 clase de a VI-a
5. Liceul Teologic Baptist „Emanuel” Cluj-Napoca – 2 clase de învățământ primar, 2 clase de gimanziu alternativ
6. Școala Gimnazială „Alexandru Vaida Voevod” Cluj-Napoca – 3 clase de învățământ primar
7. Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Cluj-Napoca – clasele a III-a
8. Școala Gimnazială „Horea” Cluj-Napoca – 3 clase de învățământ primar și 2 clase de gimnaziu
9. Școala Gimnazială „Ioan Bob” Cluj-Napoca – 9 clase de învățământ primar
10. Școala Gimnazială „Ion Agârbiceanu” Cluj-Napoca – 5 clase a III-a
UAT Câmpia Turzii
11. Liceul Teoretic „Pavel Dan” Câmpia Turzii – 2 clase de învățământ primar
12. Școala Gimnazială “Avram Iancu” Câmpia Turzii – 4 clase de învățământ primar
UAT Florești
13. Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai” Florești, Com. Florești – Clasele a III-a și a IV-a, Clasele a VI-a și a VII-a
14. Liceul Teoretic „Dumitru Tăuțan” Florești – învățământ primar și clasele a VI-a
Situația este evidentă în special în Florești, unde dacă ar mai exista o școală s-ar „umple de îndată”, a spus șefa Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Marinela Marc, la o conferință de presă organizată la începutul săptămânii:
„Nu avem școli în care o să se facă în trei schimburi. S-a investit mult în baza materială. Avem școli care funcționează în două schimburi pentru că suntem un județ care crește. Am centralizat situația școlilor care funcționează cu anumite clase în program de după-amiază. La Florești în ambele școli este așa. Floreștiul este suprapopulat. Discutam cu domnul primar de acolo, are deja proiect pentru a treia școală, face eforturi extraordinare. Numai anul trecut a amenajat nenumărate spații pentru grădinițe și pentru creșă și pentru clase de ciclu primar, dar este, după municipiul Cluj-Napoca, localitatea cu cea mai mare populație. Sunt convinsă că și a treia școală, imediat ce va fi gata, care va fi de dimensiuni și cu capacitate mai mare decât „Dumitru Tăuțan”, se va umple de îndată pentru că sunt foarte mulți locuitori care și-ar aduce copiii din Cluj în Florești dacă ar exista spații”, a spus Marinela Marc, inspector școlar general al județului Cluj.
Nu s-au cerut suplimentări de locuri în școlile din centrul Clujului
În privința localităților în care părinții „nu se înghesuie” să-și înscrie copiii la școală, Marinela Marc a spus că Feleacu și Ciurila „ar putea să școlarizeze mai mult”:
„Ar putea să școlarizeze mai mult Feleacu, dar încă aleg să-și aducă copiii în municipiul Cluj-Napoca și nu înțeleg de ce pentru că resursa umană este calificată în tot județul, școala arată bine. Probabil că mai trebuie ceva timp ca lumea să înțeleagă că nu merită, în special pentru grădiniță și pentru ciclul primar, să-ți trezești copiii și să-i supui unei navete.
Deja Apahida este populată, Baciu cresc și ei ca efective, ca număr de clase, de grupe. Poate că și Ciurila ar putea să școlarizeze mai mult și să nu-și aducă părinții copiii în Cluj-Napoca, dar poate că li se pare mai comod dacă lucrează în municipiu să-i aducă, să-i lase la programele de after school și să meargă după-amiază după ora 17-18 acasă. Nu știu care este rațiunea pentru care încă își aduc copiii în municipiu pentru că vedeți că avem rezultate foarte bune și în mediul rural (…) De ce să trezești copilul la 6 dimineața și să-l aduci la Cluj-Napoca?”, a mai spus Marc la conferința de presă.
Inspectorul școlar general a evidențiat, cu toate acestea, că unii părinți își aveau deja copiii înscriși la școli din oraș și nu îi mai mută, chiar dacă s-au îmbunătățit condițiile în sate. Cu toate acestea, la grădiniță se vede o schimbare: „Deja am văzut o creștere la grădiniță, grupe de sine stătătoare. Asta înseamnă că în câțiva ani vom avea un ciclu primar mult mai așezat.”